2011. január 21., péntek

Ajakbalzsamok / Lip Balms


Mikor lenne aktuálisabb jelentést adni ajakbalzsam-frontról mint télen, amikor hideg szél fúj és radiátor szárítja a levegőt a szobában? Na jó, rendben, az ajkak ápolása sosem lehet szezonon kívüli tevékenység, de én most írok a balzsamokról és kész. :)

Az időjárás, az elégtelen folyadékbevitel, számtalan lakáson belüli tényező és még sorolhatnám, mi lehet az oka annak, ha az ajkunk kiszárad, érzékeny, kipirosodott lesz. Ha nem kenegetjük semmivel, sőt időnként meg-megnyálazzuk hideg, szeles időben, annak csúnya vége lehet. Csúnya és fájdalmas. Engem személy szerint nem igazán érint a szél által kifújt ajkak problémája; hiába érzékenyek, ezt valahogy mindig megúszom. Azonban házon belül is simán kiszárad, főleg, ha elbliccelem a vízivást. Ehhez jön még az a rossz szokásom, hogy szó szerint véresre tudom harapdálni-rágcsálni a számat. A sebes ajak pedig nem a báj és kellem netovábbja, ráadásul sérült vásznon a festék sem olyan szép, így már csak esztétikai okokból is érdemes egészséges állapotba hozni a szánkat.

Szárazság ellen belső hidratálás, harci sebek ellen önuralom a megoldás. Mivel azonban nem burokban élünk, az időjárási viszontagságok ellen külső hidratálás is kell! A piacon millióféle ajakbalzsamot kínálnak nekünk ebből a célból. Én most pro és kontra meglátásokkal igyekszem segíteni nektek a választásban.

Három ajakbalzsam típust elemzek ki: a rúd alakút, a tubusosat és a tégelyeset. Legtöbbetek biztosan próbálta már mindet, én mindegyik típust használom és szeretem valamiért, noha egyik sem hibátlan. Míg szempillaspirálból, ahogy írtam, nem vagyok nagy felhalmozó, addig ajakbalzsam-ügyben nem ismerek tréfát illetve határt. :) A készletem töredékét lefotóztam, szemléltetésképp egy-egy is elég lett volna a különböző csomagolásúakból, de sokat meg sem találtam (nem is kerestem, bár egy elfeledett darab felütötte a fejét nálam). Minden táskámban, minden kabátom zsebében, szennyesbe kitett ruhák zsebében, minden helyiségben (kb), minden asztalon, köntös zsebében, párna alatt, ágy mögött... ezer helyen lehetnek és vannak is. Ettől függetlenül nem kenem a számat éjjel-nappal; kiverheti a szemem, van, hogy akkor sem nyúlok hozzá, de ha véletlenül egyet sem látok, akkor botrány van. :) Azt is bevallom, hogy van, amit csak az illata-íze miatt vettem és használok -  a leghatékonyabbak általában pont nem rendelkeznek ilyesfajta előnyökkel, de ezt kiváló hatásuk miatt magabiztosan megtehetik.

A legismertebb és legkedveltebb talán a rúd alakú kitekerős. Praktikus, egyszerűen és higiénikusan használható. A kupakját nem kell csavargatni, majdhogynem "egykezes" a használata. Magát a hidratáló rudacskát húzod végig az ajkadon, kupak vissza és kész is. Nadrágzsebbe csúsztatva sem feltűnő, mint mondjuk egy duci tégely. Ha jó minőségűt veszel, túl sok hátulütője nem lehet, talán csak annyi, hogy ha elfelejted eléggé visszatekerni a rudat a házába, akkor lenyesheted a kupakkal az oldalát. :) Továbbá a magas hőmérséklet ebben a fajtában teheti a legnagyobb kárt - olvadásveszély.

Következő típus a tubusos - szakzsargont használva a nyomós. :) Itt nem szilárd ápolóról van szó, hanem krémesről, amit a tubus ferde fejével kell felapplikálnod. A kence egy kicsi lyukon át jön napvilágra, szóval higiénia magas fokon. Hátrány lehet, hogy a krém, a műanyag felvivőfej miatt sokszor egyenetlenül oszlik el az ajkakon, úgyhogy itt szükség lehet az ujjunkra, meg egy kis belemasszírozás amúgy sem árt - ha tiszta a kezed. A kupakja csavaros, ami ugyan nem okoz nagy kényelmetlenséget, viszont ennél a csomagolásnál én fennállni látom annak a veszélyét, hogy a csavarmenetes nyakrész meghasadhat. Nem feltétlenül, de én jártam már így más terméknél (ajakbalzsammal mondjuk még nem, ha jól emlékszem). Igaz, ehhez az kell, hogy rendszeresen erősebben csavarjuk rá a kupakot, de nekem a biztonságérzetemhez kell, hogy jól rácsavarjam. Nem viszem túlzásba, de a lagymatag csavarást nem bírom. Csavaráskényszer, bizonyára. :) Még egy előny eszembe jutott: itt max az applikátor szöszölődhet be. Nem bírom semmiféle szöszmösz látványát a krémekben...

A tégelyes kiszerelésű ajakbalzsam szerintem igazi megosztó típus. Valakinél vagy ez az alap, vagy eszébe sem jutna. Mert fertő, fúj. Nos, én ezt a csomagolást is szeretem legalább annyira, mint a többit. Kevésbé sérülékeny, mint a tekerős, de szilárdabb, balzsamosabb, mint a tubusos. Van abban valami régi korokat idéző, ha mindenféle tégelyek sorakoznak a (smink)asztalunkon, polcunkon... Ráadásul a dobozkáját meg is tarthatjuk, ha érdemes rá. Legfőbb ellenérv tehát az, hogy bizony tulajdon puszta mezítelen ujjunkkal (mondhatni a kezünkkel, de ez kicsit komikus, ha belegondoltok) kell belenyúlnunk, ha használni akarjuk. Fedőneve tehát: belenyúlós. :) Módfelett igényesek használhatják rúzsecsettel - én ennyit nem szórakoznék ajakbalzsammal, de nem rossz megoldás.

Ha úton vagyok, akkor általában a tekerős balzsamot preferálom, egyszerűen a legkényelmesebb egy ilyet előkapni buszon, utcán... A tégelyeset meghagyom itthonra, de itt is csak kézmosás után használom. Általában úgy néz ki a szituáció, hogy reggeli arcmosás és esti arctisztítás után Carmex (ami amúgy kb a leghatásosabb, főleg, ha seb van a számon, mert gyógyító és fertőtlenítő összetevői vannak), napközben pedig ellavírozok a többivel. Nagyon szeretem-szerettem a Balea tégelyeseit is, legjobban a banános-mogyorósat és a cseresznyéset, amikben pici csillámok is voltak (felkenve nem látszik) és az illatuk maga a mámor. Később kiadtak még mangósat és pillecukrosat is (ez kicsit cukorkás fehéres színt adott az ajkaknak), ezek is kellemesek voltak, nyami. Miután ezek limitált kiadású termékek voltak, már nem lehet kapni őket, nekem is csak azért van még belőlük, mert az utolsó percben feltankoltam a készleteimet. Ami még hatásos és tégelyes is, de szigorúan véve mégsem ajakbalzsam, az pl. a körömvirágkrém, vazelin, kakaóvaj...

Tubusosok közül eddig Nivea, Labello és Blistex van-volt, szuper mind a három. A Labello alapjáraton nem az én márkám. A klasszikus kék ápolójukat próbáltam egyszer, de nekem az a típus nem jön be, jobban szeretem a kevésbé átlátszó, testesebb balzsamokat. A Labello Med Repair-t imádtam, az tényleg zseniális volt, persze kivonták a forgalomból - szerintem ez lassan a kiválóság mércéje lesz. Van helyette Mad Protection, az már nem olyan, de még mindig jobb a simáknál, ez az árán is látszik, jóval a többi felett van. A jóra nem sajnálok pénzt költeni (ésszerű határokon belül), a Repair-t mindig újravásároltam, ha elfogyott. Logikai alapon is jobban járunk, hiszen ha jó, akkor kevesebbszer kell használni. Igyekszem ezt szem előtt tartani, amikor valami csak a dizájnos külsejével próbálkozik nálam.

Nem ejtettem szót a szájfényhez hasonló csomagolású ajakbalzsamokról, ilyet eddig kb csak az Avonnál láttam. Próbálni nem is próbáltam még ilyet, de én simán használok szájfényt (Clear) is otthon, balzsamként. Van olyan ápolóm is, amit inkább "csillámrúdnak" neveznék, és több márka kínál színezett ajakírt is. (Közben eszembe jutott a szőlőzsír kifejezés, retró :D) A lényeg, hogy elsősorban a hidratálás lebegjen a szemünk előtt. Reklámozhatnak ugyanis egy ajakbalzsamot mindenféle vitamintartalommal, ránctalanító összetevővel, de ez csak púder.




 az Isana balzsamról elfeledkeztem, egy táskámban bujkált és még 
piszkos is picit, de már amúgy is vettem egy faktoros Labello-t:)


 egészséges fény, harapásnyomok :)


 Ti hogyan, mivel ápoljátok az ajkaitokat? Jöhetnek a tippek, bevált ötletek!

2 megjegyzés:

  1. Nekem is rengeteg ajakápolóm van, de csak 1 vált be igazán. A régi hagyományos kék labello. :) Nekem télen muszáj kenni a számat, mert hamar kiszárad. :/ Mellesleg mézet is szoktam tenni rá, mert egyszer azt hallottam, hogy jó, és tényleg bevált.

    VálaszTörlés
  2. Igen, a méz régi praktika. :) Heti 1-2x azt is kipróbálhatod, hogy ajakradír/fogkefe segítségével eltávolítod a száraz darabkákat az ajkaidról, majd felkened a mézet mint valami pakolást. Ha meguntad, hogy a szádon van, vagy már lenyalogattad, akkor pedig kend be vastagon a kedvenc ápolóddal, illetve vazelinnel vagy Nivea-val akár. Estére ajánlom, így reggel pihe-puha ajkakkal ébredhetsz. :)

    VálaszTörlés